مراد از «اهل بیت» در آیه «تطهیر»
در مورد اینکه مراد از اهل بیت در آیه تطهیر چه کسانی است، منابع متعددی داریم که مراد خمسه طیبه هستند. یعنی پیغمبر، امیرالمؤمنین، حضرت زهرا و حسنین (علیهم السلام)
1- «ابن عساکر» در کتاب «الأربعین» نقل کرده است
«عَنْ أَبِي سَعِيدٍ الْخُدْرِيِّ عَنْ أُمِّ سَلَمَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهَا قَالَتْ نَزَلَتْ هَذِهِ الْآيَةُ فِي بَيْتِي {إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرا} قلت يارسول اللَّهِ أَلَسْتُ مِنْ أَهْلِ الْبَيْتِ قَالَ إِنَّكِ إِلَى خَيْرٍ إِنَّكِ مِنْ أَزْوَاجِ رَسُولِ اللَّهِ. قَالَتْ وَ أَهْلُ الْبَيْتِ رَسُولُ اللَّهِ وَ عَلِيٌّ وَ فَاطِمَةُ وَ الْحَسَنُ وَ الْحُسَيْنُ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ أَجْمَعِينَ»
ابو سعید خدری از ام سلمه نقل کرده است که گفت: آیه تطهیر در خانه من نازل شد. من گفتم: ای پیامبر! آیا من جزء اهل بیت نیستم؟ گفت: تو بر خیر هستی، تو جزء همسران پیامبر هستی! ام سلمه گفت: اهل بیت پیامبر، رسول خدا و علی و فاطمه و حسن و حسین هستند.
الأربعين في مناقب أمهات المؤمنين، ج1، ص 106، ح36
آقای «ابن عساکر» بعد از نقل روایت می گوید:
«هَذَا حَدِيثٌ صَحِيحٌ»
2- «ابوحیان آندلسی» در تفسیر «بحرالمحیط» نقل کرده است:
«قَالَ أَبُو سَعِيدٍ الْخُدْرِيُّ: هُوَ خَاصٌّ بِرَسُولِ اللَّهِ وَ عَلِيٍّ وَ فَاطِمَةَ وَ الْحَسَن وَ الْحُسَيْنِ »
ابوسعید خدری گفته است که آیه تطهیر، مخصوص پیامبر و علی و فاطمه وحسن و حسین است.
تفسیر بحرالمحیط، ج8، ص 479
«آندلسی» بعد از نقل روایت فوق می گوید:
«وَ رُوِيَ نَحْوُهُ عَنْ أَنَسٍ وَ عَائِشَةَ وَ أُمِّ سَلَمَةَ»
مثل این روایت، از انس و عایشه و ام سلمه نیز نقل شده است.
پس بنابراین: «ابوسعید خدری»، «انس»، «عایشه» و «ام سلمه»؛ همگی می گویند که آیه «تطهیر»، در شأن خمسه طیبه نازل شده است.
3- «ماوردی» از بزرگان کلامی اهل سنت می نویسد:
«وفي قوله تعالى {أَهْلَ الْبَيْتِ} - ثلاثة أقاويل: أحدها: أنه عنى علياً و فاطمة و الحسن و الحسين رضي الله عنهم؛ قاله أبو سعيد الخدري و أنس بن مالك و عائشة و أم سلمة»
در مراد از اهل البیت در کلام الهی، سه قول وجود دارد: یکی از آنها این است که مراد علی و فاطمه و حسن و حسین هستند. این قول ابوسعید خدری و انس و عایشه و ام سلمه است.
النکت و العیون (تفسیر ماوردی)، ج4، ص 401
4- «أبو محمد مكي» در «الهدایه الی بلوغ النهایه» می نویسد:
«عُنِيَ بأهل البيت هنا النبي صلى الله عليه و سلم و علي و فاطمة و الحسن و الحسين عليهماالسلام، رواه الخدري. عن النبي...و هو قول جماعة من الصحابة»
مراد از اهل بیت در آیه تطهیر، پیغمبر، علی، فاطمه، حسن و حسین هستند. این را ابوسعید خدری از پیامبر نقل کرده است. و گروهی از صحابه نیز این نظر را داده اند.
الهدایه الی بلوغ النهایه، ج9، باب 34، ص 5834
5- آقای «بغوی» در تفسیرش می گوید:
«وَ ذَهَبَ أَبُو سَعِيدٍ الْخُدْرِيُّ وَ جَمَاعَةٌ مِنَ التَّابِعَيْنَ مِنْهُمْ مُجَاهِدٌ وَ قَتَادَةُ وَ غَيْرُهُمَا إِلَى أَنَّهُمْ عليّ و فاطمة و الحسن و الحسين»
ابو سعید خدری و گروهی از تابعین مثل مجاهد و قتاده و دیگران، نظرشان این است که مراد از اهل بیت، علی و فاطمه و حسن و حسین هستند.
تفسیر بغوی، ج3، ص 529
6- «ابوالفرج ابن جوزی» در «کشف المشکل» درباره مراد از اهل بیت نوشته است که:
«رَسُول الله صلى الله عَلَيْهِ وَسلم وَ علي وَ فَاطِمَة وَ الْحسن وَ الْحُسَيْن. قَالَه أنس وَ عَائِشَة وَ أم سَلمَة»
كشف المشكل من حديث الصحيحين، ج4، ص418
اینها مواردی بود از منابع اهل سنت که مراد از اهل بیت را، منحصر کرده بودند در خمسه طیبه. با روایات فراوانی که در این زمینه نقل شده است.
والسلام علیکم و رحمة الله
آيه تطهير و زنان پيامبر+سند
سوال: بعضي از علماي اهل سنت ميگويند که آيه تطهير، در رابطه با زنان پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) است. دليل شيعه که ميگويد اين آيه در رابطه با اهل بيت (عليهم السلام) است، چيست؟
جواب: دليل ما در صحيح مسلم، است که خود عايشه ام المؤمنين ميگويد:
61 - (2424) حَدَّثَنَا أَبُو بَكْرِ بْنُ أَبِي شَيْبَةَ، وَمُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ اللهِ بْنِ نُمَيْرٍ - وَاللَّفْظُ لِأَبِي بَكْرٍ - قَالَا: حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ بِشْرٍ، عَنْ زَكَرِيَّاءَ، عَنْ مُصْعَبِ بْنِ شَيْبَةَ، عَنْ صَفِيَّةَ بِنْتِ شَيْبَةَ، قَالَتْ: قَالَتْ عَائِشَةُ: خَرَجَ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ غَدَاةً وَعَلَيْهِ مِرْطٌ مُرَحَّلٌ، مِنْ شَعْرٍ أَسْوَدَ، فَجَاءَ الْحَسَنُ بْنُ عَلِيٍّ فَأَدْخَلَهُ، ثُمَّ جَاءَ الْحُسَيْنُ فَدَخَلَ مَعَهُ، ثُمَّ جَاءَتْ فَاطِمَةُ فَأَدْخَلَهَا، ثُمَّ جَاءَ عَلِيٌّ فَأَدْخَلَهُ، ثُمَّ قَالَ: " {إِنَّمَا يُرِيدُ اللهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا} [الأحزاب: 33] "
صحيح مسلم ج4 ص1883 المؤلف: مسلم بن الحجاج أبو الحسن القشيري النيسابوري (المتوفى: 261هـ)، المحقق: محمد فؤاد عبد الباقي، الناشر: دار إحياء التراث العربي - بيروت، عدد الأجزاء: 5.
عائشه گفت که رسول خدا صبح هنگام بيرون رفتند و بر روي دوش ايشان عبايي طرح دار از موي سياه بود . پس حسن بن علي آمد پس او را در زير عبا گرفت . پس حسين آمد و او را نيز وارد کرد . پس علي آمد او را نيز وارد کرد . سپس فرمود : خداوند مي خواهد از شما اهل بيت پليدي ها را دور کند و شما را پاک نمايد .
اين، نشانگر اين است که اگر غير از اينها، اهل بيت پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) بودند، پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) قطعا آنها را زير عباي خود قرار مي داد.
همچنين آقاي ترمذي در صحيح خود، آورده است و آقاي الباني ميگويد روايت صحيح است.
ترمذی در سنن خود گوید:
3871- حَدَّثَنَا مَحْمُودُ بْنُ غَيْلَانَ قَالَ: حَدَّثَنَا أَبُو أَحْمَدَ الزُّبَيْرِيُّ قَالَ: حَدَّثَنَا سُفْيَانُ، عَنْ زُبَيْدٍ، عَنْ شَهْرِ بْنِ حَوْشَبٍ، عَنْ أُمِّ سَلَمَةَ، أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ جَلَّلَ عَلَى الحَسَنِ وَالحُسَيْنِ وَعَلِيٍّ وَفَاطِمَةَ كِسَاءً، ثُمَّ قَالَ: «اللَّهُمَّ هَؤُلَاءِ أَهْلُ بَيْتِي وَخَاصَّتِي، أَذْهِبْ عَنْهُمُ الرِّجْسَ وَطَهِّرْهُمْ تَطْهِيرًا»، فَقَالَتْ أُمُّ سَلَمَةَ: وَأَنَا مَعَهُمْ يَا رَسُولَ اللَّهِ؟ قَالَ: «إِنَّكِ إِلَى خَيْرٍ»: "
سنن الترمذي ج5 ص699 المؤلف: محمد بن عيسى بن سَوْرة بن موسى بن الضحاك، الترمذي، أبو عيسى (المتوفى: 279هـ)، تحقيق وتعليق: أحمد محمد شاكر (جـ 1، 2)، ومحمد فؤاد عبد الباقي (جـ 3)، وإبراهيم عطوة عوض المدرس في الأزهر الشريف (جـ 4، 5)، الناشر: شركة مكتبة ومطبعة مصطفى البابي الحلبي - مصر، الطبعة: الثانية، 1395 هـ - 1975 م، عدد الأجزاء: 5 أجزاء.
ام سلمه همسر رسول خدا صلي الله عليه وآله وسلم فرمود : رسول خدا بر روي حسن ، حسين ، علي وفاطمه عبايي کشيد .پس فرمود که حداوندا ايشان اهل بيت من و نزديکان من هستند . از ايشان پليدي را ببر و ايشان را پاک گردان . ام سلمه مي گويد : از رسول خدا پرسيدم که آيا من همراه ايشان هستم (از اهل بيتم)؟ فرمودند تو بر خوبي هستي (از اهل بيت نيستي اما از نيکاني) .
و دهها روايات ديگر در اين زمينه آوردهاند: در صحيح مسلم آمده که از زيد بن ارقم سؤال شد آيا به زنان پيامبر (صلی الله علیه واله) اهل بيت پيامبر علیهم السلام گفته مي شود يا خير؟
37 - (2408) حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ بَكَّارِ بْنِ الرَّيَّانِ، حَدَّثَنَا حَسَّانُ يَعْنِي ابْنَ إِبْرَاهِيمَ، عَنْ سَعِيدٍ وَهُوَ ابْنُ مَسْرُوقٍ، عَنْ يَزِيدَ بْنِ حَيَّانَ، عَنْ زَيْدِ بْنِ أَرْقَمَ، قَالَ: دَخَلْنَا عَلَيْهِ فَقُلْنَا لَهُ: لَقَدْ رَأَيْتَ خَيْرًا، لَقَدْ صَاحَبْتَ رَسُولَ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَصَلَّيْتَ خَلْفَهُ، وَسَاقَ الْحَدِيثَ بِنَحْوِ حَدِيثِ أَبِي حَيَّانَ، غَيْرَ أَنَّهُ قَالَ: " أَلَا وَإِنِّي تَارِكٌ فِيكُمْ ثَقَلَيْنِ: أَحَدُهُمَا كِتَابُ اللهِ عَزَّ وَجَلَّ، هُوَ حَبْلُ اللهِ، مَنِ اتَّبَعَهُ كَانَ عَلَى الْهُدَى، وَمَنْ تَرَكَهُ كَانَ عَلَى ضَلَالَةٍ " وَفِيهِ فَقُلْنَا: مَنْ أَهْلُ بَيْتِهِ؟ نِسَاؤُهُ؟ قَالَ: لَا، وَايْمُ اللهِ إِنَّ الْمَرْأَةَ تَكُونُ مَعَ الرَّجُلِ الْعَصْرَ مِنَ الدَّهْرِ، ثُمَّ يُطَلِّقُهَا فَتَرْجِعُ إِلَى أَبِيهَا وَقَوْمِهَا أَهْلُ بَيْتِهِ أَصْلُهُ، وَعَصَبَتُهُ الَّذِينَ حُرِمُوا الصَّدَقَةَ بَعْدَهُ.
صحيح مسلم ج4 ص1874 المؤلف: مسلم بن الحجاج أبو الحسن القشيري النيسابوري (المتوفى: 261هـ)، المحقق: محمد فؤاد عبد الباقي، الناشر: دار إحياء التراث العربي - بيروت، عدد الأجزاء: 5.
پس گفتيم (از زيد بن ارقم) که اهل بيت رسول خدا کيانند؟ همسران او؟ پاسخ داد : نه قسم به خدا که زن چند وقتي با شوهرش خواهد بود سپس وي را طلاق داده وبه نزد خانواده اش وبستگانش باز مي گردد .
نکته جالب اينکه يکي از علماي اهل سنت که چند سال قبل در زاهدان در همايش مذاهب، خدمت آنها بوديم، يک جمله زيبايي گفت و گفت: ما اهل سنت، اصرار داريم بگوييم که زنان پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم)، جزء زنان پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) هستند و شامل آيه تطهير هستند. جناب ام المومنين عايشه، هر آنچه که در فضائل و مناقب خودش بود، در ملأ عام مطرح کرده است. ما يک روايت ضعيف نداريم که خانم عايشه گفته باشد: من اهل بيت پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) هستم يا من مشمول آيه تطهير هستم.
نه حفصه اين را گفته و نه أم سلمه. اما يک عده از آقايان آمدند كاسۀ داغتر از آش شدهاند و چيزي را كه خود زنان پيامبر اکرم (صلي الله عليه و آله و سلم) آن را ادعا نكردهاند، اين آقايان آن را ادعا ميكنند. اگر ما بگوييم زنان پيامبر اکرم (صلي الله عليه و آله و سلم) داخل در اهل بيت نيستند، قصد جسارت نداريم. مقام ويژۀ آنها كه همسر پيامبر اکرم (صلي الله عليه و آله و سلم) بودند، جاي خود را دارد و قرآن آنها را أمهات المؤمنين ميشمارد و همان فضائلي را كه قرآن براي آنها گفته، ما هم به همان اكتفاء كنيم و فراتر از قرآن، چيزي درباره آنها نگوييم.
با بررسي روايات و تاريخ اسلام به اين نتيجه مي رسيم كه اين تفكر وهابيت ريشه در تفكر و اعمال حاكمان بني اميه دارد و نمونه هاي بسياري را مي توان از رفتار و گفتار آنان در اين باره ارائه داد.
مروان بن حكم و منع از زيارت قبر مطهر رسول خدا (ص)
shia, shia muslim, shiye, لبیک یا علی, من کنت مولاه فهذا علی مولاه, من افتخار میکنم که شیعه هستم, من شیعه هستم, واژه شیعه, کلمه شیعه, احادیث تصویری حقانیت شیعه, حقانیت شیعه, شیعه, شیعه 12 امامی, شیعه نور است, شیعه هستم, شیعه حق است, شیعه دوازده امامی, شیعه علی, عشقم شیعه